Oppilaitoksen strategiatyö

Published On: 13.11.2025//

 

Oppilaitoksen strategiatyö näinä aikoina on todella mielenkiintoista.

Yleinen tilannekuva: Tutkintojen merkitys työelämässä heikkenee + Oppilaitokset kamppailevat pysyäkseen teknologian ja työelämän muutosten tahdissa + Työelämässä korostuu osaamisen ajantasaisuus, ei muodollinen pätevyys

Muutostrendejä (tekoälyä hyödynnetty), ainakin näihin on pystyttävä vastaamaan:

1. Osaamisperusteinen rekrytointi: Yritykset arvostavat konkreettista näyttöä osaamisesta.

2. Micro-credentials ja sertifikaatit: Lyhyet, kohdennetut työelämän koulutukset ovat jo tulleet ”kilpailemaan” pitkien tutkinto-ohjelmien kanssa.

3. Jatkuva oppiminen: Oppiminen siirtyy yhä voimakkaammin työn ohessa tapahtuvaksi prosessiksi.

4. Teknologian rooli: Tekoäly, VR/AR ja oppimisanalytiikka mullistavat oppimiskokemuksen.

5. Oppilaitosten muutospaine: Yhteistyö yritysten ja digitaalisten alustojen kanssa välttämätöntä.

Haasteina: 1) oppimisen polarisaatio, osa ihmisistä jää pahasti jälkeen, 2) oppilaitosten relevanssin/kilpailukyvyn heikkeneminen, 3) työnantajien osaamisen johtaminen – luotava järjestelmät osaamisen seurantaan ja kehittämiseen.

Menestyvän oppilaitoksen on:
– tunnistettava muutospaine tutkintokeskeisyydestä osaamiskeskeisyyteen
– pystyttävä kehittämään prosesseja digitaaliselle- ja hybridioppimiselle
– oltava edelläkävijä työelämäyhteistyössä
– kehitettävä opettajien valmiuksia digipedagogiikan ja tekoälyn hyödyntämiseen
– edistettävä oppimisanalytiikkaa ja kokemuksellista oppimista
– osattava markkinointi, on profiloiduttava osaamisen kehittämisen keskukseksi, ei vain tutkintotehtaaksi

Nämä ajatukset ja Raahen Porvari- ja Kauppakoulun vahvuudet mielessämme teemme yhdessä parhaillaan strategiaa ja toimintasuunnitelmaa vuosille 2026 – 2028. Uuden strategian lanseeraamme vuoden 2025 puolella.

Markku Oikarinen
rehtori

 

rpkk