lokakuu 6, 2017

Verkkokauppa on todellinen mahdollisuus

Verkkokauppa on suomalaisille yrityksille merkittävä mahdollisuus, varsinkin palvelualalla toimiville. Vaikka lama on koetellut kaupan alaa, on verkkokauppa jatkanut kasvuaan. Mutta miksi?

Maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan ennen. Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu, digitalisaatio tuo uusia  mahdollisuuksia ja tulevat sukupolvet ovat nettimaailmassa kuin kotonaan. Puhutaan jo video-only sukupolvesta. Miksi emme siis olisi siellä läsnä missä asiakkaamme ovat?

Tutkimusten mukaan joka viides suomalainen ostaa tuotteita erilaisista verkkokaupoista joka kuukausi. Harmillisesti yli 40% ostoksista suuntautuu ulkomaisiin verkkokauppoihin. Herätys suomalaiset – mikä liiketoiminnan tehostamisen paikka! Arki on entistä kiireisempää ja parempaa palvelua halutaan saada ajasta ja paikasta riippumatta. Kaupan pitää olla siellä missä kuluttajakin viettää aikaansa eli verkossa ja älypuhelimella. Monikanavaisuus lisääntyy ja haasteena on tehdä  asiakaskokemuksesta joustava ja miellyttävä samanaikaisesti eri kanavissa. Mitä sinä teet verkossa? Haetko suosituksia pal-veluista ja tuotteista? Teetkö hintavertailuja, tuotevertailuja ja luet käyttökokemuksia ennen ostopäätöstä? Omista käyttökokemuksista voi saada hyviä ajatuksia oman verkkokaupan sisällön ja rakenteen luomiseen.

Tärkeintä verkkokaupassa on tuotetieto. Ulkoasun merkitystä ei kannata väheksyä, siihen kannattaa panostaa. Täsmällisen tuotetiedon puuttuessa tai sen ollessa vaikeasti löydettävissä, suuntaa kuluttaja helposti toisiin verkkokauppoihin muutamalla klikkauksella. Kilpailussa pärjäävät ne, jotka pystyvät monipuolistamaan verkkokaupan sisältöä myös laadukkain kuvin ja videoin.

Verkkokaupan perustamisen vinkkejä:
1. Valitse toimiva alusta ja pohdi tarkkaan, millä hakusanoilla verkkokauppasi löytyy parhaiten.
2. Sisällön tuottamiseen kannattaa käyttää aikaa. Kuluttaja klikkaa nopeasti ulos verkkokaupasta, mikäli tieto ei ole heti löydettävissä.
3. Päivitä verkkokauppaa jatkuvasti – verkkokaupan tulee näyttää jatkuvasti aktiiviselta.
4. Chat-palvelu tuo lisäarvoa, asiakkaat haluavat kommunikoida yhä enemmän verkossa.
5. Varmista, että verkkokauppasi löytyy hakusanoilla ja sinun pitää näkyä etusivulla google-haussa! Verkkokauppaa pitää markkinoida aktiivisesti.
6. Maksaminen ja turvallisuus – tee ostaminen helpoksi asiakkaalle.
7. Verkkokaupan ulkoasu pitää näyttää trendikkäältä ja selkeältä. Valitse värit ja teemat harkiten!
8. Erikoistu rohkeasti – ei kaikkea kaikille vaan rajaa tarjonta määrätylle kohderyhmälle.
9. Testaa mitkä houkuttimet toimivat sinun kaupassasi parhaiten. Pistekertymät, VIP-ryhmät jne.
10. Kun verkkokauppa on saatu valmiiksi – satsaa markkinointiin ja verkostoitumiseen!

Kiinnostuitko? Neuvot ja niksit verkkokaupan perustamiseen a:sta ö:hön saat Verkkokaupan Osaaja-verkkovalmennuksesta.
Tutustu valmennusohjelmaan tästä

–Aikuiskoulutuksen henkilökunta
Raahen Porvari- ja Kauppakoulu